ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد ابلاغ برنامه عملیاتی برش منطقه‌ای ویژه منطقه ۳ مشهد تعریف و کلنگ‌‎زنی چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و شهید چراغچی (صدمتری) مشهد پرداخت وام نوسازی به ناوگان تاکسی‌رانی با مشارکت شهرداری مشهد مقدس آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید ترافیک سنگین در میدان آزادی، پل هاشمیه و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «ناسالم» است (۱۰ تیر ۱۴۰۳) روایتی کوتاه از تاریخ تپه نادری مشهد| سازه‌ای دفاعی در شرق تابران مهلت ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد در سامانه سپند، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ است راهگشایی در مسیر حاشیه شهر مشهد | بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان(عج) و ۲۲ بهمن روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله ثامن مشهد به انباشت زباله و عرض کم معابر
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پایان «حدنگاری» زمین‌های ملی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۰۱۲۲۸
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
پایان «حدنگاری» زمین‌های ملی در خراسان رضوی
تا پایان سال ۱۴۰۰، هفت میلیون هکتار از زمین‌های ملی در استان خراسان رضوی سنددار می‌شود.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ تا پایان امسال ۷ میلیون هکتار از زمین‌های ملی در استان سنددار می‌شود و با حساب پایان ۵۰۰ هزار هکتار باقی مانده اختلافی و در تعارض با دستگاه‌ها تا پایان خرداد ۱۴۰۱ درعمل کاداستر (حدنگاری و صدور سند) زمین‌های ملی خراسان رضوی به پایان می‌رسد و همه این زمین‌ها دارای سند ملی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در نشست خبری هفته منابع طبیعی گفت: از ابتدای سال ۱۵۴ فقره کشفیات با کشف ۶۳۰۰ اصله چوب، ۲۲۸۰ کیلوگرم زغال و ۲۱ تن محصولات فرعی به ثبت رسیده است. همچنین تشکیل پرونده ۵۸۹ فقره چرای غیرمجاز دام برای ۱۲۱ هزار واحد دامی و نیز ۲۳۰ فقره پرونده به مساحت ۵۲۰ هکتار برای اطفای حریق در یازده ماه نخست امسال برآورد شده است.

بهره برداری از ۲۳ پروژه عمرانی در هفته منابع طبیعی

محسن فنودی با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی حدود ۲۳ پروژه عمرانی با اعتباری بیش از ۱۳ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان به بهره برداری می‌رسد، گفت: از این تعداد هشت پروژه بیابان زدایی با محور مدیریت رواناب و نهال کاری، با مساحتی بیش از ۲۰۰۰ هکتار و با اعتبار ۴۱ هزارو ۴۰۰ میلیون ریال به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: سیزده پروژه آبخیزداری نیز با اعتبار بیش از ۹۳ هزارو ۲۰۰ میلیون ریال و مساحت ۱۶۳ هزارو ۹۵۰ مترمکعب در این مدت به بهره برداری خواهد رسید که از این میان برای مشهد ساخت ۲۰۰۰ مترمکعب سازه‌های سنگ ملاتی با اعتباری بیش از ۱۵ هزار میلیون ریال برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: هر هکتار عملیات آبخیزداری ۵۳۰ مترمکعب استحصال آب، ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش سیل خیزی، سالانه ۹ تن در هکتار کنترل رسوب و یک تا دو تن کاهش فرسایش خاک به همراه دارد. از سوی دیگر هر هکتار عملیات آبخوان داری و پخش سیلاب نیز حدود هزار مترمکعب استحصال آب به همراه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد: امسال ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۲۴ میلیارد تومان اعتبار استانی در بخش آبخیزداری داریم که تاکنون ۷۳.۵ میلیارد تومان آن جذب شده است و امیدواریم تا پایان سال رقم جذب به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

جشن پایان کاداستر استان در هفته منابع طبیعی

در ادامه این نشست، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز گفت: تا پایان پارسال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های ملی سطح استان حدنگاری و کاداستر شد و این در حالی است که در یازده ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار باقی مانده از این عرصه دارای سند مالکیت کاداستر شد و جمع عدد حدنگاری استان را به پایان رساند.

رضا ابوترابی با اشاره به اختلاف ۵۰۰ هزارهکتاری باقی مانده از مجموع مساحت زمین‌های ملی استان تا رقم ۷.۵ میلیون هکتار نیز بیان کرد: این مساحت نیازمند رفع معارض قانونی و تعیین تکلیف اختلافاتی است که با برخی دستگاه‌ها مانند آستان قدس و اوقاف وگاهی اشخاص وجود دارد. این مساحت نیز تا پایان سه ماهه سوم سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

وی افزود: تا امروز ۱۸۷ پلاک ثبتی به مساحت ۵۱ هزارو ۳۹۹ هکتار از زمین‌های ملی واقع در حریم شهر‌های استان تحویل راه وشهرسازی شده است.

۱۳۰ میلیارد تومان خسارت گردوغبار

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: از ابتدای مهرماه تا پیش از هفته منابع طبیعی حدود یک میلیون نهال کاری و بذرپاشی در مساحتی بیش از ۱۰۸۱ هکتار در استان انجام شده است.

علی شکاری با اشاره به مساحت یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در استان، افزود: پارسال بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت گردوغبار ناشی از بیابان زایی به استان وارد شد.

وی بیان کرد: ۵/۵ میلیون هکتار از مساحت استان زیر سطح بیابان قرار دارد. تاکنون حدود ۵۰۰ هزار هکتار جنگل کاری برای مقابله با بیابان زدایی انجام شده است.

شکاری گفت: ۶.۵ میلیون هکتار مرتع در استان وجود دارد که برای ۳.۵ میلیون رأس دام مناسب است. این در حالی است که اکنون حدود ۹ میلیون رأس دام در استان وجود دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در ادامه افزود: ۵.۷ میلیون هکتار مساحت استان معادل ۷۰ درصد زمین‌های ملی، قابلیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری دارد. سال آینده در قالب طرح پژوهشی موضوع فرونشست زمین با همت دانشگاه فردوسی بررسی خواهد شد.

محمود پوراکبر بیان کرد: امسال اگر اعتبارات تخصیص یابد، درمجموع ۴۰ میلیون مترمکعب کنترل سیلاب و استحصال آب خواهیم داشت.

احمد روحی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، نیز با بیان اینکه پارسال ۲۰۰۰ هکتار از زمین‌های استان مشمول ۱۶۰ فقره آتش سوزی شده است، افزود: امسال ۱۶۶۹ گزارش مردمی با سامانه‌های این اداره کل برقرار شده است. بیشترین تماس مردمی درباره تصرف زمین‌ها و شخم و شیار در زمین‌های ملی گزارش شده است.

پایان «حدنگاری» زمین‌های ملی در خراسان رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->